SEO

Weby provozované na Shopece jsou strukturové s ohledem na dobrou indexovatelnost a průběžně jsou doplňovány novými možnostmi v rámci vývoje vyhledávačů.

Hlavní optimalizace jsou realizovány s ohledem na dominantní vyhledávač Google, principy jsou ale podobně implementovány i lokálními vyhledávači typu Seznam.

V tomto článku vám představíme doporučené postupy a nástroje, které pomohou s optimalizací webu. Struktura článku vychází ze článku Google Search Optimization.

Kontrola indexovatelnosti

Zda je váš web indexován, tak stačí zadat do Google "site:domena.webu" (stejné hledání podporuje i Seznam)

Pokud není váš web indexován, lze jej přímo přidat nebo lze "pingnout" Google, aby prošel váš web skrze sitemapu (kterou Shopeca automaticky generuje pro věřejné články a produktové kategorie): http://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml

Soubor se sitemapou je vždy dostupný a aktuální na adrese domena.webu/sitemap.xml (kde jej Google automaticky očekává).

Google Search Console

Pro bližší kontrolu doporučuje registraci webu do Search Console, která vám nabídne mnoho informací o vašem webu a hledaných výrazech.

Pro zobrazení webu v Search Consoli je nutné ověřit vlastnictví webu. Shopeca podporuje ověření pomocí meta tagu (Google vám dám na výběr a vygeneruje kód) - v administraci webu stačí následně v Nastavení webu -> Nastavení webu -> Google zadat unikátní kód do pole "Google ověřovací kód".

Robots.txt

Weby na Shopeca mají automaticky dostupný robots.txt, který říká vyhledávačům, že se má indexovat a následovat odkazy.

Obsah

Prostřednictvím administrace vašeho webu můžete ovlivnit veškeré on-page faktory vašeho webu dle vaší obsahové strategie.

Vždy by mělo platit, že je web psán čtivě, strukturovaně, s odkazy, které mají odpovídající popisky. Skrytý obsah, text v obrázcích, strojově generovaný text jsou faktory, které vašemu obsahu nepomohou.

Sémantika

Je důležité dbát na správné strukturování obsahu - pro odrážkové seznamy používat odrážkové seznamy a nikoliv např. pomlčky na počátku řádku, pro zvýraznění obsahu využívat nástrojů v našem editoru obsahu a minimalizovat formátování vložené např. z editoru typu Word (pro vložení použijte specializované tlačítko ve WYSIWYG editoru, které styly pročistí).

V rámci článků je důležité využívat nadpisy ve správném pořadí důležitosti. Každá stránka má automaticky generovaný nadpis H1, který obsahuje název článku, produktu, produktové kategorie. Vzhledem k tomu, že H1 by měla být na stránce uvedena právě jednou, jsme ji odstranili z nabídky formátování ve WYSIWYG editoru, kde nadpisy začínají od H2.

Rozdhoně nedoporučujeme pro nadpisy používat zvýraznění tučným písmem nebo italikou, takové zvýraznění bude viditelné pro uživatele, ale crowling robot nepozná důležitost takového sdělení.

Titulek stránky

Důležitým prvkem webu je jeho titulek <title>, který se většinou zobrazje jako hlavní nadpis odkazu z vyhledávače. Shopeca automaticky vytváří titulky spojováním titulků stránek.

Příklad skládání titulku: domena.webu/produkty/krmiva - Do titulku se postupně propíše:

  1. Název webu (aplikační text s klíčem application.title) - př. Náš shop
  2. Název stránky produkty (Nabízené produkty)
  3. Název podstránky krmiva (Krmiva pro domácí zvířata)

 

Titulek z příkladu bude vypadat: "Krmiva pro domácí zvířata | Nabízené produkty | Náš shop"

Pro pokročilé nastavení: Ve článcích, produktech a produktových kategoriích máte možnost zadat vlastní title, který vypne automatické generování pro danou stránku.

Popis webu

V náhledech výsledků se může pod titulkem objevovat obsah tagu <description> (ale nemusí, pokud se Google rozhodne jinak).

Description se automaticky v rámci webu plní z obecného nastavení, které můžete zadat v aplikačních textech pod klíčem application.description.

Pro pokročilé nastavení: Je vhodné mít pro každou stránku jiný popis, proto je možné v nastavení článků, produktů a produktových kategorií zadat vlastní unikátní popis stránky.

Keywords: Meta tag <keywords> v dnešní době většinou vyhledávače ignorují, lze je ale nastavit stejně jako description.

Tvorba odkazů s klíčovými slovy

Shopeca automaticky vytváří odkazy na základě názvu článku, produktu nebo produktové kategorie. Odkazy jsou automaticky strukturovány dle zanoření článků do sebe (podčlánek bude mít vždy 1. část URL shodnou s mateřským článkem).

Při další editaci názvu je držený původní nadpis kvůli kontinuitě existence URL v indexu vyhledávačů.

Pro pokročilé nastavení: Produktům a článkům lze manuálně změnit jejich odkaz (dejte pozor na jejich křížení, produkt má vždy přednost před článkem). Shopeca si automaticky pamatuje staré URL a v případě příchodu na takovou adresu přesměruje návštěvníka na aktuální URL.

404 Nenalezená stránka

Shopeca se automaticky stará o zasílání správných HTTP hlaviček, aby vyhledávače neindexovaly stránky, které již neexistují, ale je na vás, abyste vašemu návštěvníkovi zpříjemnili návrat na stránky, které obsah mají.

Proto doporučujeme vyplnit v Dlouhých aplikačních textech záznam s kódem 404 , ve kterém by neměl chybět odkaz na homepage nebo odkaz na nejoblíbenější produktové stránky / kategorie / články.

I na této stránce lze využít automaticky generovaných seznamů nebo odkazů podstránek.

Odkazy z obsahu

Při tvorbě odkazu ve WYSIWYG editoru je důležité vybrat dobře popisný text s klíčovými slovy (rozhodně nedoporučujeme odkazy s textem "zde") a také pomocný titulek (na tabu Rozšířené v editaci odkazu), který se zobrazí po najetí myši na odkaz. Oba tyto texty jsou důležité pro indexování stránky, kam odkaz směřuje.

Obrázky

Shopeca se automaticky stará o rozměr obrázků u produktů nebo ve fotogaleriích - dle zvoleného tématu nově nahrávané obrázky zmenšuje do několika verzí. Menší obrázky = rychlejší načtení webu = lepší skóre vyhledávače.

Pozor na obrázky nahrávané na server pomocí WYSIWYG editoru - tyto obrázky vkládá editor s nějakým záměrem, kterému systém neumí rozumnět, proto je nutné, aby rozumněl daný člověk dopadům malých / velkých obrázků na výkon webu. Doporučujeme obrázky před nahráním zmenšit (indikátorem, že je obrázek velký, je velikost např. překračující 1 MB)

U obrázků vkládaných přes WYSIWYG editor doporučujeme vyplnění políčka Alternativní text, které pomůže vyhledávačům porozumnět obsahu obrázku a díky tomu jej zařadit do výsledků obrazového hledání. Obrázkům produktů je alternativní text vkládán automaticky dle názvu produktu, galeriím (samostatným i produktovým) je vkládán alt dle textového popisku, ketrý je možné u položky zadat.

Názvy obrázků u produktů Shopeca automaticky generuje dle názvu produktu, čímž napomáhá ještě lepší vyhledatelnosti produktu.

Optimalizace pro různá zařízení

Shopeca Themes umožňují tvorbu responsivních šablon, které mohou plně vyhovovat dobré čitelnosti webu na různých velikostech zařízení a zároveň splňovat Google test, na základě kterého se vyhodnocuje, zda se má daných zařízeních odkaz nabízet.

Doporučujeme pro každý webu vyzkoušet zmíněný test a dle jeho výsledků doupravit zobrazení, i to může pomoci vyhledávacímu skóre.

Deployment proces Shopeca Themes se stará o minimalizaci obslužného JavaScriptového a CSS kódu, který napomáhá rychlejšímu načítání.

Stránky jsou také cachovány (dle typu obsahu držíme cache od 5 minut po hodinu - u méně častěji měněných částí), což pomáhá rychlosti načítání (lepšímu vyhledávacímu skóre).